اسم المستخدم: كلمة المرور: نسيت كلمة المرور



 

     
 
 
احمد حلمى
التاريخ
9/1/2008 3:39:22 PM
  افتكاسات انتخابية ( 2 ) : محلات المستشار مازورة لتجارة المنى فاتورة !!      

* الأفتكاسة التاسعة :  محلات المستشار مازورة لتجارة المنى فاتورة

للشهر الثالث بنجاح ساحق تواصل اللجنة القضائية افتكاساتها الإجرائية فى الانتخابات النقابية ..

هذه المرة تفتكس اللجنة افتكاسة لم يسبقها أحد فى تاريخ الانتخابات ولا حتى فى انتخاباتمجلس الأباء والأمهات . فقد اصدرت اللجنة القضائية قرر يقضى بفرض رسوم على لافتات المرشحين بواقع 100 جنية للمتر !!!

متر أيه مش فاهم  .. قالك المتر الطولى  .. القرار بيقول كده رسم 100 جنية على المتر الطولى  .. طب أنا حاعلق اليافطة بالعرض .. حضرتك حاتعمل ايه بقى ؟؟

وفى سياق تبرير هذا القرار العجيب قال سيادته أن الغرض من هذا القرار حجز أماكن لفتات المرشحين حتى لا يعتدى مرشح على مكان لافتة مرشح تانى   ..  يا سلام ؟؟  شوف أزاى ؟؟

طيب أنا دفعت 200 جنية لحجز يافطة 2 متر  .. اليافطة طلعت طولها 2 متر و10 سنتميتر  .. حايحصل ايه  ..

هل سيترك السيد المستشار مكتبة بدار القضاء العالى ويخرج منه متوجه الى النقابة حاملا فى يده مازورة لقياس لافتات المرشحين ؟؟

واليافطة اللى فيها 10 سم زيادة دى حانعمل فيها ايه  .. حايقطع حتة من اليافطة .. يعنى لو انا كاتب الشعار بتاع " من أجلكم شرشحت نفسى "  ممكن أجى الصبح الاقى حتة اتشالت منها  .. بقت شرشحت نفسى بس من غير من أجلكم  ؟؟

الغريب أن المرشحين كلهم بيصوتوا من القرار ده .. لكن ماشوفناش راجل دمه حامى خد بعضه وطلع على المحكمة طعن على القرار ده  .

فى الانتخابات السابقة عندما فرضت النقابة رسم ترشيح قمنا بالطعن عليه وكسنا القضية فى جلستها الأولى .. يا ترى الأخوة المرشحين ما طعنوش ليه  .. تفتكر خايفين .. ولا مش عارفين طريق المحكمة  ؟؟

مع الأسف  أنا ماقدرش أطعن لأنى مش مرشح  .. وبعدين هو أنا حاعيش طول عمرى أطعن .. مش حد تانى يستلم راية الطعن شوية بقى !!!

* الافتكاسة العاشرةافتكاسة قبطية .. فى الفتنة الطائفية

ترشح على مقعد النقيب أثنين من الزملاء المحامين الأقباط .. ممودح رمزى .. ومشيل منير .

تقدم مشيل منير بتنازل عن ترشيحه .. واعلن فى تصريحات صحفية أن الأجواء لا تسمح بفوز مرشح قبطى فى ظل " الرؤية الطائفية للعمل النقابى "  ..

خلى بال حضرت من عبارة " الرؤية الطائفية للعمل النقابى  ..

الأستاذ مشيل يقصد بالرؤية الطائفية للعمل النقابى أن المسلمين لا يصوتون للمرشح القبطى وأن هناك عنصرية وطائفية فى الانتخابات النقابية وبالتالى فإن اصوات الأقباط أقل من أن تسمح له بالفوز لذلك فهو يتنازل ..

ماشى يا مقدس مشيل  ..   شوف بقى المقدس مشيل حايتنازل لمين ؟؟

وصرح  مشيل منير أنه يتنازل لصالح الأستاذ سامح عاشور لأنه الأقدر على قيادة السفينة فى هذه الظروف ..

شوف افتكاسة مشيل ومدى التناقض الذى وقع فيه  .. فى الوقت الذى يرى فيه أن هناك طائفية وأن المسلمين لا يصوتون للأقباط .. هو نفسه عندما تنازل لم يتنازل لزميله القبطى ممدوح رمزى ولكنه تنازل لسامح عاشور ..

يعنى يا عم مشيل هو حلال لك وحرام علينا  .. إذا كنت أنت نفسك لم تؤيد زميلك القبطى .. فين بقى العنصرية والطائفية يا مقدس مشيل  .. طب يا أخى كان أولى بيك طالما اتكلمت عن الطائفية أنك تراعى الاتساق مع كلامك وتتنازل لزميل معموديتك ممدوح رمزى  .. ولا هو حلال لبعض الأقباط أنهم يعملوا اجتماع ويعلنوا تايدهم لسامح عاشور .. وحرام علينا أننا احنا نتخب مرشح مسلم لأننا حانبقى طائفيين   ..

اتمنى من الأخوة الأقباط الذى يستهويهم الحديث عن الطائفية أن ينظروا لأفعالهم اولا قبل أن يتحدثوا عن افعال الأخرين  ..  لو أن الأقباط اتحدوا مع مرشح واحد منهم فقط لاستطاعوا انجاحه  .. لكن المشكلة أنهم لا يعطون اصواتهم لأنفسهم ثم يتحدثون عن الطائفية والأقلية والمهلبية .

* الافتكاسة  11  : أنت معانا ولا مع الناس التانيين

مع فتح باب الترشيح وبدأ تجهيز القوائم الانتخابية كان تصفية الحاسابات الانتخابية والمجلسية عنصر أساسى فى بداية المعركة ..

الأستاذ محمد طوسون مسئول الإخوان فى النقابة كان أبرز المفكرين فى تصفية الحسابات النقابية .. فبعد افتكاسة ترشيح على زين العابدين الحلو على مقعد النقيب تحسبا لاحتمال ترشح مختر نوح .. انتقل إلى العضوية وكان أول مستهدف له هو منتصر الزيات وذلك لتصفية حسابات المجلس السابق .. لذلك كان تركيز طوسون على الدوائر الابتدائية المحتمل خوض الزيات فيها لو أنه فكر فى الترشيح عن دائرة ابتدائية .. وبعد ذلك اغلق القائمة الإخوانية باكتمال ترشيح 15 مرشح فيها ثم تحالف مع المحامى الإسلامى ممدوح إسماعيل ودفع به للترشيح لضمان عدم ذهاب أصوات محامو الجماعة الإسلامية لمنتصر الزيات .  ومع كل هذه التدابير لم يحاول طوسون الاتصال بالزيات مرة واحدة .

بعد إغلاق باب الترشيح تبين لطوسون أن منتصر الزيات لم يتقدم للترشيح هذا العام  .. فى اليوم التالى مباشرة لإغلاق باب الترشيح أتصل طوسون بمنتصر الزيات لأول مرة ليسأله سؤال تاريخى وهام جدا  .. طبعا أنت معنا ومع القائمة الإسلامية وحاتصوت لنا .. منتصر رد بطريقته الدبلوماسية المعروفة قائلا  .. طبعا يا استاذ طوسون دى مش عايزة سؤال .

بالذمة ده سؤال ؟؟  أكيد طبعا الراجل حايصوت لكم وخصوصا بعد كل ما ذكرناه سابقا ..

بيعجبنى فى الأستاذ محمد طوسون   ....  ....  خفة دمه  !!!

* الأفتكاسة 12حسام حسن وإبراهيم حسن

ظاهرة غريبة بدت على القوائم الانتخابية هذا العام .. أو قل تحديدا على قائمتى الأهلى والزمالك .. آسف أقصد قائمتى الإخوان وعاشور .

فقد انتقلت ظاهرة الاحتراف من الدورى المصرى إلى انتخابات نقابة المحامين  .. فلم يكن أحد يتصور فى يوم من الأيام أن حسام حسن وإبراهيم حسن سيأتى عليهم اليوم الذى يرتديان فيه الفانلة البيضاء ليلعبان للزمالك .

ولكن الاحتراف فى الكرة المصرية كان يسوده ظاهرة سرقة الأهلى للاعبين من الأندية الأخرى .. وهو ما فعله سامح عاشور فى قائمته هذا العام  .. فقد سرق مرشحين من قائمة الإخوان  بطريقة الاحتراف  .. ومرشح ثالث كان رجل هنا ورجل هنا حسم عاشور أمره وتعاقد معه لينتقل إلى قائمة الأهلى .. اقصد قائمة عاشور . . الأستاذ إبراهيم العرب " حزن وطنى " نجح على قائمة الإخوان فى انتخابات 2001  .. استطاع عاشور التعاقد معه ليلعب على قائمته اربعة سنوات مقابل  ... مقابل ..  الرضا السامى !!

أهم تحالفين للإخوان فى الانتخابات السابقة  وهم من كان الأستاذ طوسون يؤكد على ولائهم للإخوان وللقائمة رغم أن الجميع يرى عكس ذلك .. الأستاذ عبد السلام كشك  .. والأستاذ حلمى عبد الحكم  .. والأثنين توليا منصب أمين الصندوق المساعد فى الدورة السابقة ..  نجح سامح عاشور فى خطفهما من قائمة الإخوان والتعاقد معهما لنفاجأ بهما هذا العام على قائمة عاشور  ..

وعلى رأى بتوع الكرة  .. الاحتراف فى عالم الكرة لا يعرف الولاء والانتماء ولكنه بزنس وأكل عيش .. ممكن حسام حسن يلعب للأهلى ويتربى فيه .. وممكن تانى يوم تلاقيه فى الزمالك .

بس يعنى سؤال يا أخوة يا مرشحين .. ولو فيها إساءة أدب يعنى  .. هى المسئلة بقى مش مبدأ فى العمل النقابى  .. دى مسئلة مين حايشيل ومين حايدفع اكتر  .. يعنى ممكن النهاردة أنزل على قائمة الإخوان .. وممكن بكرة أنزل على قائمة عاشور  .. رغم تناقض المبادىء بين الجبهتين  .. ولو بكرة نجح نقيب أخر غير عاشور يعنى رجائى عطية أو طلعت السادات ممكن نشوفكم معه وعلى قائمته فى الانتخابات التالية .

يعنى هى الحكاية معاهم معاهم .. عليهم عليهم  ..

معلش .. اصل العيب مش عليكم .. العيب على اللى بيديكم صوته ..

=  =   = 

- يتبع  - 

افتكاسات انتخابية - 3 -


 
 

 

الانتقال السريع           

 

  الموجودون الآن ...
  عدد الزوار 2992 / عدد الاعضاء 62